“Intercedenten moeten zich gesteund voelen door de hele organisatie.”

Stan Partners nodigt voor Diversity Talk ook opdrachtgevers uit.

Kim Kulderij is Projectadviseur bij STAN Partners

Kim Kulderij

Kim Kulderij

Stan Partners is al jaren actief met antidiscriminatiebeleid. Wat begon met het bedenken van een manier om discriminatie tegen te gaan, zoals een training voor elke medewerker, wordt het onderwerp diversiteit sinds 2021 breed aangepakt. “We hebben voor onze vestigingen en hoofdkantoren een Diversity challenge opgezet, waarbij we ons op een speelse manier bewust worden van onze vooroordelen,” licht projectadviseur Kim Kulderij van STAN Partners toe. “Ook organiseerden we de Diversity Talk, een sessie geleid door cultureel antropoloog Janny Kappert. Opdrachtgevers waren ook uitgenodigd en kwamen zelf aan het woord. Zo hoorden we waar zij tegenaan lopen en wat hun vragen of bezwaren zijn. Zij lieten na afloop weten de Diversity Talk erg te waarderen.”

Discriminatie gebeurt onbewust

Kulderij veroordeelt klanten die discrimineren niet. “Het gebeurt meestal onbewust. Het kan ook heel subtiel zijn. Bijvoorbeeld een opdrachtgever die vraagt om een goede beheersing van de Nederlandse taal, terwijl dat voor het werk niet nodig is. Of een opdrachtgever die aangeeft: we hebben al veel ouderen in dienst en willen graag een gemengd team. Of: het gaat om nachtdiensten: dus minder geschikt voor ouderen. Begrijpelijk zo’n verzoek, maar het blijft discriminatie. Als we hen erop attent maken, schrikken ze: ‘zo bedoel ik het helemaal niet, hoor.’ Dan ontstaat vaak een mooie dialoog en wordt het probleem uit de wereld geholpen.”

Intercedenten moeten zich gesteund voelen

Kulderij: “Intern is het belangrijk dat intercedenten zich bij het afwijzen van discriminerende verzoeken gesteund voelen door de directie. Als intercedent zit je in een spagaat. Je weet misschien dat een verzoek discriminerend is en anderzijds wil je omzet maken. Je moet dan voelen, vanuit alle lagen van de organisatie, dat het oké is om nee te zeggen. In onze training Omgaan met discriminerende verzoeken zit een filmpje met onze Algemeen Directeur die deze boodschap duidelijke meegeeft.”

Intern en extern aandacht voor diversiteit

Diversity Day is een goed moment om diversiteit extra onder de aandacht te brengen. Kulderij: “Wij starten die dag met interne inspiratiesessie gegeven door Joost/Hoax LeBeau. Deze drag queen neemt ons op ludieke wijze mee in het thema inclusie. Na afloop van de inspiratiesessie krijgen onze medewerkers een enquête waarin we diversiteit & inclusie binnen onze organisatie willen meten. Op basis hiervan maken we een actieplan ter verbetering en willen we ons aanmelden voor het Charter Diversiteit.” De activiteiten in het teken van Diversity Day beperken zich niet alleen tot de eigen medewerkers. “Op verschillende mbo-scholen geven we gastlessen diversiteit. En voor onze opdrachtgevers organiseren we op twee locaties inspiratiesessies onder leiding van een antropoloog. En op een derde locatie in Amsterdam kunnen opdrachtgevers door middel van Virtual Reality zelf ervaren hoe het is om discriminatie/uitsluiting mee te maken. Op deze manier vergroten we ook het bewustzijn bij opdrachtgevers. En dat is cruciaal, want zonder hen lukt het niet om de arbeidsmarkt inclusiever en diverser te maken,” besluit Kulderij.