Gelijke behandelingswetgeving
Discriminatie is het ongelijk behandelen en achterstellen van mensen vanwege bepaalde kenmerken, bijvoorbeeld op basis van geslacht of godsdienst.
In de wet worden de volgende discriminatiegronden uitdrukkelijk genoemd: leeftijd, seksuele geaardheid, godsdienst of levensovertuiging, ras, geslacht, nationaliteit, handicap of chronische ziekte, politieke overtuiging, burgerlijke staat, soort arbeidscontract (vast of tijdelijk) en arbeidsduur (fulltime of parttime werk).
Onderscheid maken op basis van een wettelijke discriminatiegrond is verboden.
Opstellen van een antidiscriminatiebeleid
Alle leden van de ABU zijn verplicht om een antidiscriminatiebeleid op te stellen. De feitelijke invulling van het beleid is aan de leden. Het uitgangspunt is dat het ABU-lid moet kunnen aantonen dat binnen de onderneming actief een antidiscriminatiebeleid wordt gevoerd.
Dat wil zeggen dat er concrete acties zijn die regelmatig worden herhaald, uitgevoerd en gecontroleerd. Het doel is dat de consulent/intercedent een discriminerend verzoek van een opdrachtgever herkent én weet hoe te handelen.
Het beleid wordt elke twee jaar getoetst aan de hand van zeven verplichte vereisten:
Is het beleid door de directie vastgesteld?
Wordt het beleid regelmatig getoetst en onderhouden?
Is het beleid bekend bij alle vaste medewerkers?
Wordt er actief invulling gegeven aan het beleid?
Maakt het beleid onderdeel uit van de opleiding van de vaste medewerker?
Bevat het beleid een klachtenprocedure voor zowel vaste medewerker als uitzendkracht?
Wordt het beleid actief uitgedragen richting opdrachtgevers?
Stappenplan diversiteit en inclusie
De huidige samenleving vraagt meer inzet van de uitzendbranche en werkgevers dan uitsluitend de opvolging van wetgeving. Er wordt een beroep gedaan om meer divers, inclusief en maatschappelijk verantwoord te denken en te handelen.
De vraag is vaak: wat kun je concreet doen en wat levert het op? Onderstaand zijn tips uitgewerkt die bijdragen aan de beweging om tot meer inclusie en diversiteit te komen binnen jouw organisatie en in jouw dienstverlening.
Wat levert het op voor jouw organisatie?
Je bereikt een andere groep klanten.
Je laat jouw klanten zien dat je maatschappelijk verantwoord ondernemen belangrijk vindt.
Het brengt nieuwe gesprekken teweeg met jouw huidige klanten.
Het bevordert dat jouw organisatie een nieuwe (doel)groep werkzoekenden structureel kan bemiddelen.
Het bevordert de dienstverlening richting jouw klant doordat jouw medewerkers in staat zijn de juiste vragen te stellen of gesprekken op gang te brengen.
Jouw dienstverlening wordt klaar voor de vraag van morgen.
Het draagt bij aan een positief bedrijfsimago.
Wat levert het op voor jouw personeelsbeleid?
Jouw organisatie bereikt een grotere groep aan divers talent.
Het bevordert sociale innovatie.
Met een divers team bereik je een meer divers klantenbestand.
Het bevordert een open en toegankelijke cultuur in jouw organisatie.
Het bevordert een open bedrijfscultuur, wat bijdraagt aan de tevredenheid, productiviteit en ontwikkeling van jouw medewerkers.
Wat kun je concreet doen?
Voorkom discriminatie
Zorg voor een open organisatiecultuur
Maak (haalbare) doelstellingen en maak er budget voor vrij
Zorg dat je het goede gesprek met je opdrachtgever voert
Train je medewerkers
Zorg dat je divers talent aantrekt en de diversiteit in je organisatie benut
Effectueer je werving en selectie
Monitor je voortgang, en stuur bij